Short reviews in english

perjantai 11. marraskuuta 2022

Worldburn- Beholder

 



Alkusanat

Yhtye kyseli jo aikaa sitten, että haluaisivat kuulla mietteitäni heidän julkaisusta, joka julkaistu maaliskuussa 2022. Nyt ehdin tämän julkaisun kimppuun lopulta ja yhtye oli itselle siinämielessä uusi, etten muista kuunnelleeni aiemmin ainakaan tietoisesti enempää heidän musiikkia, vaikka voi olla, että olen törmännyt myös jonkun vuoden aiemmin heidän musiikkiin. Yhtye on suomalais-meksikolainen sillä toinen kitaristi on meksikolainen.

Yhtye

Arttu Häyrinen- Basso ja laulu

Antti Sorsa- Kitara

Osvaldo Trejo- Kitara

Mikko Aaltonen- Rummut

 

1. Forfeit

Biisi kyl käynnistyy semmosella tykityksellä, että vetästää löysät pois heti alkuun. Vokaalit on ehkä jotenkin raa`an kuuloiset, että ei olisi hirveästi edes tekniikkaa välissä ja itselle kyl uppoo!

Pirun nättiä riffittelyä kyllä tässä ekassa biisissä heti.

Myös tuo kuulostaa ihan hienolta, kun melodiaa soitetaan sellaisella tasaisella tahdilla ja taustalla tauotettua matalaa riffittelyä.

Vähän ennen puoltaväliä musiikki pysähtyy ja meno vaihtuu tuollaiseksi melodiseksi tilutteluksi. Mielestäni tuo vaihdos on hieman yllättävä ja myös kun se päättyy ja meno taittuu jälleen takaisin raskaampaan. Vaihdos ei kummassakaan päässä sinällää kuulosta miltään ”virheeltä”, mutta jotenkin se on mielestäni liian pikainen ja selkeä muutos.

Rummut tykitteli läpi biisin kyllä oikein mallikkaasti myös!


2. Crush the Faithless

Biisi alkaa melko melodisella riffittelyllä tulee ehkä joku Hammerfall hieman mieleen tuosta sitten samaan aikaan jotain In Flamesia/ At the Gatesia myös ehkä joukossa.

Tykkään kun rummut tykittelee tässä rytmikkäästi varsinkin virvelirumpua.

Puolessa biisissä tulee At the Gates vivahteet läpiten. Tykkään kyl tosta kun tarjotaan muutamaa erilaista vokaalia ja se muuttuu vihaisemmaksi ennen tuota melodista kitaraosuutta.

Pirun nättiä sävellystyötä kyllä koko biisi!


3 Frost Giants

Suht kliseinen riffi alussa tähän tyyliin, mutta on pitkä julkaisu niin sallittakoon ja tosiaan biisi hyvin nopeasti tarjoilee myös paljon muuta. Pirun nättiä melodioita ja vaihtelevia vokaaleita.

Tiukkaa revittelyä kyllä kitaroilla niin soolojen kuin riffien osalta biisin loppuun! Se myös pisti korvaan, että tosi hienosti soolokitara vaihtelee tuota nopeaa ja hidasta eikä se kuulosta ollenkaan teennäiselle mitä voisi kuvitella tuollaisessa helposti tapahtuvan. Erittäin kova veto!


4 Fade

Oho! Akustista fiilistelyä tähän väliin. Herranjesta kuin hyvää melodiaa ja kuulostaa aina niin hyvälle, kun akustiseen musiikkiin laitetaan sähkökitaralla säröllä hidasta melodiaa päälle. Kylmät väreet kävi tuossa kohti! Nyt vokaaleilla tarjoillaan ehkä semmoista mitä meillä Suomestakin tulee todella paljon näitä melodisia death metal yhtyeitä tuollaista syvää ja hidasta murinaa.

Ehkä jotenkin tässä on jossain määrin osattu yhdistää ”kauniimpaa” melodiaa noin synkkään vokaaliin, mitä aiemmin olen kuullut.

Biisin loppu on venytetty jostain syystä tuollaisella jollai äänellä melko pitkästi en ihan sitä ymmärtänyt mutta muuten hyvä biisi!


5 Aether of Convenience

Tässä tarjoiltiin kanssa heti alkuun semmoista, että pää lähti nuokkumaan samantien rytmissä!

Biisissä on hieno yksityiskohta tuo, kun rytmikitara ja rummut pauhaa tasaisesti menemään mutta melodiat soitetaan hitaana ja tauotettuna. Sillein että siinä on 2-3 säveltä aina ja sitten lyhyt tauko ja taas 2-3 säveltä. Onko tuo vedetty string skippingillä itseasiassa en ihan osaa varmaksi mennä sanomaan.

Hyvää sooloilua ja kuulostaa hyvältä, että sen päällä on samaan aikaan laulua, ettei se ole pelkästään sitä kitaran tiluttelun kuuntelua, vaikka sitäkin on mukava kuunnella mutta tuo osittain päälle tehty laulu tuo vaihtelua siihen perinteiseen et nyt meil on sooloa ja nyt sit jatketaa laulua.

Tässä biisissä viimeistään tulee esille, kuinka hyvin bändi osaakaan tuollaisen melodisen kikkailun ja matalalla vokaalilla tarjoillun death metallin yhdistää.


6 The Call

Helvetti! Pakko oli alkaa hyppiä, ku biisi alkoi nii murhaavasti! Huh huh mikä alotus, kyllä voin kuvitella, että jossain live tilanteessa ni lähtee muute myllyä!

Ehdottomasti minun suosikki tältä julkaisulta, sen uskallan jo nyt sanoa vaikka on vielä useampi biisi jäljellä!

Biisin viimeinen soolo tiluttelu mielestäni oli ehkä hieman turha mutta muuten oli erittäin kova biisi! Tykkään kaikista tällaisista, kun hieman tauotetaan musiikkia mutta se ei ole mitään matikkametallia vaan sitten vaan jatketaan semmoista suoraa mättöä! Myös tuollainen, kun soitetaan hieman käynnistelen esim. yhdellä kitaralla, sitten siihen liittyy toinen ja sitten tykitellään.

Yritin poimia biisin alkuriffiä hieman korvalla ja tässä tulokset. Tuota miten se alun jälkeen jatkuu en omalla korvalla oikein saanut enää kiinni, mutta kiinnostaisi tietää.




7 A.I.

Biisi oli sovituksiltaan kyllä jälleen melko uskomaton suoritus niin monenlaista ja vaihtelua ja kaikki vaan vaihtuu niin nätisti. Hienoimpia kohtia biisissä oli tuollainen hidas blasti rummuilla sekä kun tehdään tuollaista matalaa murina huutoa ja sitten perään vihaisempaa korkeampaa vokaalia rääkymällä. Myös nuo itämaiset melodiat sen kohdan jälkeen toimivat kuten metallissa yleensä eli aina!


8 Sewage Planet

Jäätävän kova aloitus tässäkin biisissä kuin 3 laukausta virvelin iskuina. Tiukkaa rytmiä kyllä. Jäätävän kovaa riffittelyä ja rummut hoitaa tonttia kuten tähänkin asti eli murhaavasti. Pidän tästä, että melko suoraviivaista jopa Hardcore metallista tuttua menoa mutta teknisemmin toteutettuna tarjoillaan tässä.

Hyvä soolo mutta mielestäni se lopettaa biisin hiukan jännästi. Ei jotenkaan lopu ihan luontevan kuuloisesti.


9 Nuclear Flatulence

Nämä toimii varsinkin Thrash metal fanille, kun biisi alkaa hiljaisella kitarariffillä, jolla nykästää hommaa käyntiin. Se on ainakin vanhoissa Thrash biiseissä yleinen tapa ja tässä on kyllä semmoista thrash rallia luvassa huomattavasti selkeämmin.

Perkeleen tiukkoja ja hyviä riffejä tässäkin biisissä. Rummut istuu jälleen kaikkeen vaan niin hienosti! Kunnon bassosoolo kitarasoolojen välissä huh huh! Tiukkaa settiä kyllä ja hyvä että basson soundi on pidetty suht neutraalina!


10 Process

Melankolisia soundeja tässä ja vähän semmoista progevibaa. Ehkä edellisen biisin nostattaman thrash fiilistelyn jälkeen vähän liian hitaanoloinen biisi ehkä nämä olisi biisijärjestyksessä toiminut paremmin toisinpäin.

Tässä on vokaaleille annettu enemmän tilaa, joka osaltansa toimii, kunnes biisissä tapahtuu joku ihme pysähdys ja uudelleen aloitus 2 minuutin tienoilla. Mielestäni tuo ei oikein toiminut vaan oli enemmänkin hämmentävä.

Biisissä tapahtuu myös toinen pysähdys, jossa biisi lähtee todella rauhallisille urille.

Tämä oli itselle aivan liian progemainen. Musiikin pysähdykset olivat liian äkkinäiset ja muutokset rajuja, vaikka aina sen pysähdyksen jälkeen musiikki lähtikin ihan luontevan oloisena uutena erillisenä kokonaisuutena liikkeelle.


11 The Passing

Instrumentaali fiilistely raita. Kaunista melodiaa ja en tiedä onko tällä yritetty saada enemmän tunne uudesta alusta, vai jälkikaikuja kun kaikki on tuhottu.

Raita on kuitenkin erittäin hyvänkuuloinen melodinen esitys.


Loppusanat

Alkuun ei voi sanoa kuin että oli tämä jäätävän kova julkaisu alusta loppuun näin pitkäksi julkaisuksi!

Tämä ansaitsee ehdottomasti täydet pisteet, vaikka biisi Process oli mielestäni liian omituinen kokonaisuus ja näin loppupuolella vielä. Mutta kun mietitään julkaisun pituutta ja tätä tasoa niin ei monesti kuule!

Biisit oli kyllä kirjoitettu todella tarkasti ja virheettömiksi. Soitto oli myös teknistä ja soundit pirun hyvät. Rumpujenkaan soundeissa ei mikään itseä häirinnyt.

Vokaalit olivat monipuoliset ja hyvät ja mielestäni myös tyyliltään erottuvat. Jotenkin paljon raaemmat, mutta silti teknisen kuuloiset. Erittäin hyvä kyllä!

 

 

Tuomio

10/10

 

ENGLISH VERSION STARTS FROM HERE!

 


WORLDBURN- BEHOLDER

Band

Arttu Häyrinen- Bass & Vocals

Antti Sorsa- Guitars

Osvaldo Trejo- Guitars

Mikko Aaltonen- Drums

 

1. Forfeit

The song starts with great way they took every suspicions off with that immediately.

Damn amazing riffs! Vocals sounds raw, like there is no even some technique between almost at all.

Also there was cool part where they play melodies with steady rhythm but same time second guitar play riff from low with paused rhythm.

There is changes to melodic soloing and back but those moments on that change is too quick and that difference is too clear even they play it all good.

Drums did just amazing job with this one!

2. Crush the Faithless

This one starts with melodic riffs and it reminds me maybe about some HammerFall style and same time some In Flames/ At the Gates.

Drums are really rhytmic and I like that snare drum in this one.

Somewhere in middle of the song there can hear strong influences from band At The Gates. I like also this how they bring couple different types of vocals and it also turns more angry before that melodic guitar part.

This one include great songwriting skills.


3. Frost Giants

They start this with kinda ”cliche” stylic riff, but this is long release so let that just happen and ofcrouse this song also have something much more to give really quick after that. Damn great melodies and versatile vocals.

Tight guitar playing with solos and riffs on ending part of this song! I also noticed how nicely this solo guitar changes between fast and slow parts. Damn great part!

4 Fade

That suprised me they start this with some acoustic guitar. So nice melody and it sounds just amazing, also that when they connect this electric guitar sound with lot of gain and slow melodies to that acoustic music!

Vocals are really typical kind of growling we have even from Finland with this kind of stuff. Deep and slow growling.

Maybe somehow they have joined ”more beautiful” melodies to dark vocals than I have heard before.

Ending part of this song include some random noise sound and I have no idea why this end with that?


5 Aether of Convenience

They made me banging my head immediately when this one starts.

There was nice detail that while rhythm guitar and drums play steady they add melodies slowly and with paused rhythm. There is 2-3 notes and then short pause and then again 2-3 notes. And I think it maybe have played string skipping style? But can`t be sure about that.

Nice soloing and they also add vocals upon that soloing and it brings some new vibes there is not just vocals and then soloing but combination of both.

At this moment I think everyone starts to notice how talented they are to combine this much melodies and deep growling vocals death metal.

 

6 The Call

Fuck! I needed to start jump immediately this started because they start this with real fuc!*ng murder.

I can only imagine what kind of mayhem starts in live situation with this one.

Absolutely my favorite from this release I can say that even there is many songs still left!

I think that last solo part was maybe useless, but if we forget that one then this was damn great one!⁸

I like everytime when hear those moments in metal music they play paused rhythms without being any ”math metal” and then just play straight rhythms heavy way!  Also those parts when they kinda load music with one guitar and then another joining In!


7 A.I.

Arrangements was absolutely unbelievable success in this one. There is many kind of things and every moments between changes just works perfectly.

One of the greatest moments in this song was that slow blast beat with some deep growling shouting vocals and then that vocal turns more angry higher screaming. There is also some oriental melodies and those always works perfectly with metal music.


8 Sewage Planet

This one starts with kinda 3 shots from gun when hit that snare drum like that!

Tight rhythms. So amazing riffs and drums just nailed it again! I like this there is pretty much some more straight punch Hardcore metal things but made littlebit more technical way.

Good solo but in my mind it stopped the song littlebit strange way. I can´t call that ending moment to sound natural.  

 

9 Nuclear Flatulence

These works especially for this kind of THRASH METAL FAN, when song starts with quiet guitar riff like they tend to do in oldschool thrash metal songs and then just rollin!

 Damn tight and nice riffs also in this song. There is damn great bass solo between guitar solos!! And I like they keep this bass sound really original!


10 Process

Melancholic sounds and even some progressive vibes. Maybe after that previous song with all that thrash metal style, this feels too slow song. Maybe if we think this order with these 2 song I think these could work better if this could be the other way around. This song first and then that previous one.

They give more space for the vocals in this one and that works nicely before there is some strange stop and new start somewhere around 2 minutes? I think that was just too confusing.

There is another stop later in this song and then there starts some really I mean really peaceful music part.

For me this one was too progressive song. Those stops in music was too quick and changes with styles too clearly out from where it stopped. 


11 The Passing

Instrumental song. Beautiful melodies and Im not sure do I have more this feeling about new beginning or something after everything is destroyed.

But I think this song sounded really nice!

Ending words

At first point I need to say this was damn great release and it is more amazing it was this great even it was this lenght!

This deserves full points, even that song ”Process” was too weird song for me. But when we think this lenght of this release can´t hear this level success that often.

Songs have writed really sharp and faulthless. Playing was also technical and sounds pretty good.

Also sounds from the drums was just perfect I think!

Vocals was versatile and good and I think also unique. Somehow more raw, but still sounded technical. Pretty damn nice work! 

Btw this band is finnish-mexican! So Cool detail! SALUD!

 

Sentence

10/10